חדשות

מחקר ישראלי מצא: שיבושים במערכת הלב מעודדים התפתחות סרטן

חוקרים בטכניון, רמב"ם ו"כרמל" גילו: בעיות לב לא מטופלות, בעיקר בקרב צעירים בני 60-40, עלולות לעודד התפתחות גידולים סרטניים וגרורות

ד"ר שמרית אברהם ופרופ' עמי אהרונהיים."ייתכן שצנתור בשלב מוקדם יעזור לא רק ללב אלא גם ימנע התפתחות סרטן". צילום: ניצן זהר

חוקרים בפקולטה לרפואה בטכניון יחד עם רופאים בבתי החולים רמב"ם וכרמל בחיפה מציגים לראשונה את מסלול השפעתם של שיבושים במערכת הלב על התפתחות סרטנית. על פי הממצאים, עוד בשלב מוקדם של מחלת לב - קדם כשל לבבי, כשהיא עדיין איננה מסכנת את המטופל באופן ישיר, מופעל מנגנון המעודד התפתחות של תאי סרטן לרבות גרורות. כך נמצא במחקר שערך הצוות והתפרסם בחודש שעבר ב-Circulation.

את המחקר הובילו ד"ר שמרית אברהם והפרופסורים יובל שקד ועמי אהרונהיים מהפקולטה לרפואה בטכניון. להערכתם, ממצאי המחקר עשויים להוביל למניעת החמרה בהתפתחות סרטנית באמצעים עקיפים על ידי הקדמת טיפולי לב בשלב מוקדם של מחלת הלב, כאשר היא עדיין איננה מסכנת את המטופל באופן ישיר.

בשנים האחרונות, ציינו החוקרים, מתבהר יותר ויותר הקשר שבין סרטן למחלות לב וזה הבסיס להתפתחותו של תחום מחקר חדש ברפואה - קרדיו-אונקולוגיה. בין השאר ידוע כיום שתרופות אנטי-סרטניות מסוימות יוצרות גם רעילות לבבית (Cardiotoxicity) שעלולה להוביל לבעיות בלב ובכלי הדם וביניהן אי ספיקת לב, אוטם שריר הלב, הפרעות קצב, קרישי דם ויתר לחץ דם.

הקשר שבין סרטן לבין מחלות לב פועל גם בכיוון ההפוך: האותות שמשחרר הלב במקרה של מצוקה קרדיווסקולרית עלולים לעודד ולהאיץ תהליכים סרטניים. המחקר הנוכחי מגלה כי יותר מכך, אפילו שינויים ראשוניים במערכת הקרדיווסקולרית ובעיקר בלב – שינויים שעדיין אינם מעידים על חולי לבבי  – עלולים לעודד צמיחת גידולים סרטניים וגרורות.

פרופ' אהרונהיים מסר: "במקרה של היצרות  של המסתם האורטלי, הלב פועל כנגד לחצים גבוהים ועובר תהליך של cardiac remodeling - תכנות-מחדש של פעילותו. הלב מפריש חלבונים שבין השאר מעודדים חלוקת תאים, בדומה לחלוקת תאים בלתי מבוקרת המאפיינת גידולים סרטניים".

צוות המחקר לא רק שזיהה את התהליך האמור אלא גם גילה את אחד הגורמים המקשרים בין ה-cardiac remodeling לבין החלוקה המואצת של התאים הסרטניים. גורם זה הוא החלבון פריוסטין (Periostin), הממלא תפקיד מרכזי ביכולת ההידבקות של תאים ונדידתם לרקמות שונות בגוף. החוקרים הראו כי מצוקת לב גורמת להפרשה מוגברת של הפריוסטין לזרם הדם וזו מובילה להאצת חלוקת התאים.

המחקר נערך בשתי זרועות: האחת, בעבודה על מודלים של סרטן שד וסרטן ריאות בעכברים, והאחרת, ניתוח צבר נתונים עצום של חולי לב וחולי סרטן. במאגר הנתונים הזה הצטברו נתונים על כ-80 אלף חולי לב והם נאספו במשך כ-18 שנה על ידי פרופ' אבינעם שירן, קרדיולוג בכיר בבית החולים כרמל. הנתונים עובדו והוצלבו עם מידע מתוך מאגר הסרטן הישראלי על ידי פרופ' וליד סליבא, אפידמיולוג ב"כרמל".

כך אימתו החוקרים את ההשערה שבעיות לבביות, גם בשלבים הראשוניים שלהן, ובעיקר בחולים צעירים בגילאי 60-40, מעודדות התפתחות של גידולים סרטניים וגרורות סרטניות ופוגעות ביכולתו של הגוף להתמודד עימם.

פרופ' אהרונהיים: "בעקבות המחקר אנחנו ממליצים לשקול לטפל בבעיות לב גם בשלב מוקדם, כשהגוף עוד מתמודד בהצלחה עם הבעיה ולא לחכות למצב אקוטי. אפשר לגלות בעיות כאלו בבדיקת אקו לב פשוטה. ייתכן שבמקרים רבים, צנתור בשלב מוקדם יעזור לא רק ללב אלא גם ימנע התפתחויות סרטניות".

נושאים קשורים:  הטכניון,  בית החולים הכרמל,  רמב"ם,  קרדיו-אונקולוגיה,  מחלת הסרטן,  ד"ר שמרית אברהם,  פרופ' יובל שקד,  פרופ' עמי אהרונהיים,  חדשות,  מחקר ישראלי,  פרופ' אבינעם שירן,  פרופ' וליד סליבא,  מחלה קרדיווסקולרית
תגובות
אנונימי/ת
03.07.2020, 11:53

אז למה לא נותנים קצת יותר נתונים.
על איזה סוגיי סרטנים מדובר ומה השכיחות העודפת באחוזים.
חשוב וכדאי שנדע.